fredag 17 december 2010

lägger pussel


Sneakpeak på vårens produkter under färgplanering...det suddiga i ovalerna på trasorna är utsuddad text - vad det står avslöjas först när de färdiga produkterna presenteras på Formex i januari :)

Att planera produkter för en ny säsong är inte helt enkelt, även om produkterna "bara" är några disktrasor, handdukar och kanske brickor. Först ska man förstås ha en eller flera mönsteridéer. Jag brukar försöka hitta ett tema att utgå ifrån, inspirationen till det kan komma från precis vad som helst. Till höstens produkter var det de egna smyckena som var utgångspunkten, till våren har jag - av en nu ganska oklar anledning - inspirerats av köksrutan.

Sen ska man försöka bestämma färger/färgskala och beställa prover. Ja och sen sitter man där och lägger pussel med proverna - ska mönster A göras i svart och rött tryck eller kanske bara turkost? Och om jag gör mönster B i blått måste mönster C göras grönt... Dessutom ska man bestämma vilka av de gamla mönstren som ska finnas kvar i utbudet (jadå, CHAMPAGNE-trasan kommer finnas kvar, troligtvis forever and ever...) - och kanske behöver något av de gamla mönstren tryckas i ny färg för att matcha de nya? Ja då behöver man be om nya provtryck innan färgpusslet är färdiglagt. Ska någon bricka tas fram? Då dyker genast frågan om vilken form och vilket mått upp! Tycker nog att just att bestämma färger och vilka produkttyper som ska tas fram är mycket svårare än att få idéer till och rita själva mönstren och komma på texterna. Men nu sitter jag här med vårtrasslet framför mig och det är bara att försöka bestämma sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar