lördag 5 december 2009

veckans färg: mossgrönt

Bara några dagar efter frosten som jag skrev om i inlägget nedan lyser mossan åter på berget. Gräset är brunt och grenarna klädda med lav istället för lurviga kristaller. Och jag tänker på att mossgrönt inte är en färg, den är en hel skala av gröna nyanser. I den fuktiga morgonen lyser den i både lime och mörkt buteljgrönt. I ateljén tittar jag på några pärlor jag nyligen köpt och ser likheten. Vad månde bliva av dessa pärlor? Vet inte än men vad det än blir måste smyckets namn ha något med mossa att göra.

Men några andra formgivare har varit helt på det klara med vad de ville göra av mossinspirationen. Ulrika Krynitz är biologen som blev textilformgivare med naturen som största inspirationskälla. Mossa, stenar, maneter, barkborrar - allt kan förvandlas till de vackraste mönster och produkter. Allra mest gillar jag hennes mossamönster på sammet, vilken färg, lyster och yta! Kolla in på hemsidan Urnatur som inte bara visar Ulrikas design utan också hennes och makens skogseremitage där man bland annat kan hyra in sig i en trädkoja. Ett starkt ekologiskt tänk genomsyrar hela urnaturs verksamhet. Bara en sån sak!
Bilder lånade från www.urnatur.se
Och så har vi förstås min kollega Anna Z Jennefors, za.form, som gärna använder sig av "mossiga" färger :) Bland annat i julens finaste gran, väggryan Julbjörk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar