torsdag 17 december 2009

vinterbröllop


En del av min smyckesverksamhet består av bröllop, dvs hårdekorationer och smycken till brudpar i allmänhet och brudar i synnerhet. Det allra roligaste sättet att arbeta då är att utgå från bröllopets tema, stil eller färger och skapa fritt utifrån det. Och när både brud och brudgum ska ha sitt. Ett par som jag fick äran att jobba med häromåret var Emma & Anders. Vigseln ägde rum norröver, i februari tror jag att det var, och temat var ganska givet - vinter, is och snö. Snöflingor dekorerade middagsbordet bland annat och snöflingor tog jag fasta på och gjorde ett par broscher till en sjal och till klänningen. Isen fick representeras av bergskristall som fanns med på både krona, örhängen, broscher och brudgummens manschettknappar. Formen på knapparna, örhängena och kronans ståndare hämtade jag från den inre, sexkantiga delen av snöflingan. För att det inte skulle bli för tamt och snällt med den genomskinliga bergskristallen fick några vanliga metallbrickor för järnhandeln också bli intrasslad i tråden. Kontraster gör allt mycket intressantare.
I de färdiga bröllopskollektioner jag gör tänker jag att det alltid ska finnas något för håret - tiara, krona eller annan dekoration - några olika smycken för bruden och/eller tärna samt minst en sak till brudgummen. Han kan som Anders få manschettknappar eller så blir det en slipsnål eller en "stiliserad" knapphålsblomma. Jag hoppas att bilderna på Emma & Anders lyser upp snöyran för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar