onsdag 13 januari 2010

det är utsidan som räknas


Något som jag verkligen går igång på är fina förpackningar. Javisst, jag vill självklart ha fint innehåll också men för att jag ska tycka att innehållet är fint så är det utsidan som räknas. Det gäller att produktens själ kommer fram i förpackningen, att bild och text är snygg och att materialet känns exklusivt, hållbart, kul, snyggt, unikt eller kreativt beroende på vilket innehåll det ska spegla. För mina egna produkter vill jag att enkelheten i designen ska synas även på utsidan och därför vill jag ha enkla förpackningar. Inte nödvändigtvis dyrbara material, hellre ett kreativt sätt att nyttja det enkla och vardagliga. Tidigare har mina smycken förpackats i runda glada burkar i färger som lime, turkos, orange, klarröd och lila, burkar som också varit bra att exponera smyckena på. Nu har burkleverantören slutat med den här modellen så sedan några månader har jag funderat på ny förpackningslösning. Valet föll på något mycket enkelt; en vit standardask, med svart silkespapper inuti, trassliga etiketter och - här kommer det kreativa i kråksången - gummisnoddar. Eller när det ska vara riktigt fint, ett svart textilresårband med ett litet trådhjärta på.
Mina träskor packar jag gärna (om de inte ska skickas förstås) i enkla vita papperspåsar med textad färg och storlek, stängt med ett stort gem. Inte jättehållbart förstås men de flesta avböjer ändå skokartong som iallafall bara ska bäras vidare till returpunkten.

Till TRASSEL-ljuslyktorna bidrar Reijmyre med förpackningen och den har sett lite olika ut genom åren. Den senaste är superfin - en svart tub med plastlock. Samma princip som affischrör - lite sådär rå-enkelt och praktiskt. Jag gillar.

Något exklusivare och helt fab är grekiska skönhetsproduktsföretagets Korres förpackningar. Tjock kartong i askarna, ursnygga bilder och enkla former. Hade läst i modetidningar om produkterna och var sugen på att testa när jag åkte till Grekland i höstas. När jag fick se förpackningarna föll jag som en fura! Väl hemkommen med ett lass produkter för både hår, kropp och ansikte konstaterade jag att Korres finns både på NK och på nätet med en finfin svensk hemsida/webbutik. Det råder ingen tvekan om att Korres själva är väl medvetna om hur viktig förpackningen är - den finns fotograferad från alla håll tillsammans med de flesta produkter. Att produkterna i sig faktiskt är underbara skadar ju inte - är du sugen på att testa är det bara att anmäla sig till deras nyhetsbrev på hemsidan så skickar de ett gäng små prover. Jättegeneröst och fint, ja även om det nu är utsidan som räknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar