tisdag 26 januari 2010

måleri målera


Idag har jag med hjälp av mamma och mina barn - vad skulle man göra utan familjen? - målat möbler som ska bli inredning i nya butiken. Det är ju bara dagar tills jag ska få nyckeln nu bevars. Håll alla tummar ni har för att lokalen blir färdig i tid, det var en del kvar för hantverkarna när jag var där och tittade igår... Men lita på att det kommer att bli fint! Vita väggar, slipat betonggolv, massor av svarta möbler och så lite trassel förstås. Det är så kul att måla gamla möbler svarta, formen blir märkligt distinkt och ny. Jag har nu en samling stolar från 1800-tal via 40- och 50-tal till halvgamla pinnstolar med svarvade ryggpinnar. Omålade eller i olika träslag och färger ter de sig verkligt omaka men när alla blir svarta då händer något. De blir lite snyggare, lite striktare och framförallt så funkar de plötsligt ihop. Ja det ska bli riktigt kul att se när allt kommer på plats. Just nu är det mest stökigt med upponervända möbler på tork överallt i gamla butiken. Glömde fota men det känns som det kvittar, ni får vänta tills det är dags för butiksinvigning :) Visar sålänge en bild på en gammal chiffonjé från pappas barndomshem som tidigare fått en släng av den svarta penseln på utsidan, insidan behöll jag trären för den fina kontrastens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar