lördag 9 januari 2010

grattis reijmyre!









Mitt favoritglasbruk Reijmyre fyller år i år - hela 200 vilket gör dem till Sveriges näst äldsta glasbruk som fortfarande är i bruk. Och även om de kanske inte låter höra talas om sig lika högjutt som glasundren nere i Småland är bruket i högsta grad livaktigt. Ett brett sortiment som spänner från gamla glasmodeller som Antik till nyare strama som Margareta Hennix Basic och inredarna Simon & Tomas karaffer och skålar. Ovan ser du några av mina favoriter ur sortimentet - alla från de senaste åren. Paméla Karlssons Pompa (mer om henne imorgon) är svårslaget pampig, smäckra ljusstakarna Light som gissningsvis är en nyupptagen modell från 50-60-talet (jag har flera liknande äldre ljusstakar från olika svenska glasbruk hemma). Sen dricksglasen Kikki som från början tagits fram till en japansk kund. Och glasen finns i grönt! Reijmyre-grönt är min absoluta älsklingsfärg på glas och jag är jätteglad att även min trasselljusstake finns i denna djupa vackra färg. Tyvärr gör inte bilden den rättvisa, ni skulle se den på riktigt när den tänd. Mitt fotograferande lämnar tyvärr en del att önska, men se det är en helt annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar